luni, 22 martie 2010

Ce facem cu siropurile pentru copii?

Iarna aceasta Nectarie si Maria au fost bolnavi de mai multe ori, de fiecare data fiind vorba de viroze. Desi in mare stiu cu ce se manca aceste raceli, m-am dus de fiecare data la medicul de familie, ca sa fiu sigura.

Punand diagnoticul corect (rinofaringita acuta), medicul mi-a recomandat de fiecare data antibiotice (si pentru Maria, care prima data avea doar 2 luni!), sirop de tuse Humex si invariabil Nurofen (pentru a scadea inflamatia si febra daca este). Despre antibiotice voi vorbi alta data, acum as vrea sa ma refer doar la siropuri.

Cu acest Nurofen m-am intalnit la fiecare raceala lui Nectarie, sau cand facea febra, deci de 3 ani incoace de multe multe ori. Asa ca exasperata am vrut sa cercetez problema mai indeaproape.

Am intrebat in detaliu pe pediatra noastra (alta decat medicul de familie) in care avem multa incredere pentru ca se straduieste sa-i trateze pe copii corect, dar cat mai neinvaziv punand in actiune si mecanismele de aparare ale organismului lor (prin mancare echilibrata, cat mai multe fructe si legume pentru vitamina C, joaca pe afara cat mai mult etc.)

Si iata ce-am aflat. Nurofenul, cat si majoriatatea siropurilor de tuse pentru copii (Humex, Patlagina, Amproxol, Mucosolvan etc.) si mai toate siroprurile pt copii de orice fel contin printre altele substanta benzoat de sodiu, E 211, un aditiv alimentar sintetic care e suspect de foarte multe rele, si se stie sigur ca provoaca altele.

Astfel, benzoatul de sodiu este suspect de creşterea riscului de cancer, poate agrava boala Parkinson, afectează ficatul, rinichii, pielea, aparatul cardiovascular, nervos şi gastrointestinal. Este folosit ca antiseptic, conservant alimentar si pentru a masca gustul unor alimente de calitate slaba; bauturile racoritoare carbocazoase contin o cantitate mare de benzoat de sodiu (pana la 25 mg/250 ml); se mai adauga in lapte si produse din carne, produse de brutarie si dulciuri. Asociatia consumatorilor din Piata Comuna Europeana il considera cancerigen, insa este permis in Romania.

E 211 poate cauza alergii puternice, de aceea trebuie evitat de persoanele asmatice, alergice sau cu eczeme. În mod normal, femeile însărcinate sau care alăptează şi copiii nu trebuie să consume produse care conţin benzoat de sodiu. Este aproape imposibil să te poţi proteja de invazia produselor care au în compoziţie E 211, dar regula de bază ar fi un consum cât mai rar de produse pe a căror etichetă apare E 211.

Toate aceste fiind clare, cum se poate ca Nurofenul si siropurile de tuse sa fi recomandate pe scara asa de larga copiilor intre 0 si 3 ani? Lui Nectarie ii curg mucisorii si face o raceala (mai usoara sau mai puternica) cam la 2 luni; asta ar insemna cel putin 6 sticlute de Nurofen pe an si alte 6 de sirop de tuse Humex ori co., fara a mai pune la socoteala ca Nurofenul mi-a fost adesea recomandat in scop preventiv la vaccinurile obligatorii.

Dupa ce am aflat toate acestea am cazut pe ganduri, dar pe de alta parte eram totusi convinsa ca fara Nurofen in raceala si fara sirop de tuse cand copilul tuseste nu se poate. Se pare insa ca se poate, asa cum m-a convins doamna pediatru. Nurofeul este (cu toate contraindicatiile lui) un antiinflamator foarte bun, dar trebuie dat numai in acel cazuri in care exista o inflamatie serioasa, si nu de fiecare data cand copilului in curge nasul sau face un pic de febra. Cat despre siropurile de tuse, in cele mai multe dintre raceli nu sunt necesare, iar cand sunt e mai bine sa folosim produse preparate in casa care nu contini aditivi sintetici.

Asadar de cateva luni am incercat sa-i tratez pe copii mai cu grija, evaluand starea de sanatate mai intai (plus control la pediatru si mai putin la medicul de familie) si apoi sarind la medicamente tari, si numai daca e absolut necesar. Am incercat sa tratez racelile mai mult cu apa de mare si batista sugarului (fara picaturi medicamentoase), adaos de vitamina C, ser fiziologic efedrinat in tuse puternica si sirop de ridiche neagra preparat in casa (si mai putin sirop de tuse), supozitoare antitermice doar cand febra trecea de 38,5 etc. Iar pe Maria, care e alaptata inca 100% am tratat-o si mai auster :), fara urma de medicament deocamdata, aceasta nu dintr-o intentie absurda de a evita medicamentele (mama mea e farmacista si stiu foarte bine cat sunt de necesare uneori) ci doar datorita faptului ca s-a facut bine de fiecare data fara a avea nevoie de ele. Mentionez inca o data ca toate tratamentele s-au facut cu avizul medicului pediatru.

Este adevarat insa ca nu mi-a fost usor, cand copilul e racit, cu o tuse urata, lipsit de voiosia lui obisnuita, iti vine parca sa-i dai orice doar sa-i treaca odata. In plus, folosind metode mai neinvazive ca scosul mucisorilor si aerosolii, de exemplu, vindecarea poate sa dureze mai mult (sau macar asa sa para), iar daca mai ai si vreo ruda care sa-ti spuna ca nu stii sa-ti tratezi copilul e si mai rau. Dar dupa ce am incercat ambele directii, si urmarea cu strictele a indicatiilor medicului de famile (medicamente si iarasi medicamente, chit care nevoie sau nu), si abordarea mai calma si neinvaziva a pediatrului, am ajuns la concluzia ca e mai bine pentru copii sa-i tratezi cu medicamente mai putine si cu mai multe grija si informare.

As vrea foarte mult pareri, daca v-ati confruntat cu lucruri asemanatoare.

Alexandra

5 comentarii:

  1. Si eu incerc sa evit Nurofenul, medicamentele in general, dar ultima oara fata mea a facut convulsii febrile si am ajuns cu ea la urgenta. Nu vreau sa mai trec in veci prin asa ceva, asa ca ii voi da Nurofen sau Eferalgan de fiecare data cand va fi nevoie (febra, dureri, nu la orice raceala minora la care doar ii curge nasul).

    RăspundețiȘtergere
  2. Mariuta dupa 2 zile de Nurofen administrat la fiecare 8 ore se deranjeaza in mod invariabil la stomac. Asa ca ma feresc de el cat pot de mult, apeland la remediile traditionale contra febrei. Cat despre tuse...intr-adevar exista multe plante 9si siropuri facute in casa) ce pot fi folosite cu succes inainte de a ataca rafturile farmaciilor.
    Multa, multa sanatate sa aveti!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nurofenul ii provoaca alergie fetitei mele mai mari, de 3,6 ani. Prin urmare, am apelat la Panadol. Mi-au trebuit vreo 2 raceli sa-mi dau seama care dintre medicamente ii provoaca alergia (initial, am crezut ca-i antibioticul de vina).
    Supozitoarele antitermice - am fost surprinsa ca intr-o farmacie sa fiu refuzata a mi se elibera, intrucat copila are sub 4 ani si nu s-ar administra. Desi, la nevoi mari - adica febra foarte mare, pediatra ne-a recomandat.
    La viroza noastra urata din decembrie - ma bucur ca a fost singura din aceasta iarna (eu, insarcinata in aproape 7 luni, copilei i-au aparut complicatii - a facut bronseolita), tusea ne-a trecut cu mult, mult ceai de cimbrisor. Mai greu, dar a mers!
    Multa rabdare si sanatate!

    RăspundețiȘtergere
  4. Am citit si eu despre proprietatile ceaiului de cimbrisor, o sa-l incercam si noi la urmatoarea sesiune. Stiu si eu ca supozitoarele antitermice trebuie administrate copiilor mici doar la mare nevoie pentru dozele din supozitoare sunt putin mai mari decat cele din siropuri/ pulbere/ tablete.

    Dar toate medicamentele antitermice sau antiinflamatoare (pe baza de paracetamol, ibuprofen, metamizol) au in exces efecte toxice, in special asupra maduvei oasoase care produce globulele din sange. Abuzul poate avea consecinte grave: scaderea periculoasa a globulelor albe, a leucocitelor, celule care pot lupta cu microbii. Astfel rezistenta copilului la infectii este mult mai mica, el devine mai bolnavicios decat era din cauza folosirii fara rost a unor medicamente.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu am experienta prea mare, insa stiu sigur ca am ales calea cea buna: fara medicamente!!! Noi ne tratam homeopat. Fetita mea de 1 an si 8 luni si baietelul de o luna numai cu asta ii tratez. Baietelul mai putin si sper sa fie nevoie cat mai rar. Fara alopatie, caci numai bine nu ne face.Am dat peste o dosctorita ortodoxa, crestina buna si dr homeopata fff buna. Noi nu stim ce inseamna antibioticele. Numai cu asa ceva ne tratam. va recomand cu drag Naturalia- dr Madalina Popescu, inas e foarte ocupata si va trebuie si un pediatru bun dar care sa fie homeopat. Eu inca mai caut un pediatru homeopat adevarat care sa il cunoasca pe Dr Pavel Chirila. Recomand cateva filmulete pt reflectare:
    http://nuvaccinurilor.blogspot.com/2010/01/firma-merck-recunoscut-ca-inoculeaza.html

    http://blog.pustniculdigital.info/articole/311/

    RăspundețiȘtergere